Informatie (FAQ) i.v.m. faillissement voor patiënten
Op woensdag 8 oktober heeft de Rechtbank Overijssel Clinique Dr. Don Hengelo B.V. failliet verklaard. Daarbij is mr.drs. N.J.H. Leferink van het kantoor Brouwer Legal te Hengelo als curator aangesteld. Hij wikkelt het faillissement af.
Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over (de afhandeling van) uw behandeltraject. In deze FAQ, die is opgesteld door de curator en de directie gezamenlijk, proberen wij de meest voorkomende vragen te beantwoorden. Mocht u na het lezen van deze FAQ nog meer vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Het verzoek aan u is om in dat geval per e-mail contact met ons op te nemen.
Ik heb een behandeling gepland staan. Gaat deze nog door?
Nee, op dit moment niet. In overleg met de curator en de rechter-commissaris is besloten de kliniek voorlopig te sluiten. Er vinden dus geen behandelingen en ook geen controles (meer) plaats. Wel is het zo dat de mogelijkheid van een doorstart wordt onderzocht. Mogelijk is dat in geval van een doorstart geplande behandelingen en controles alsnog doorgang zullen vinden, al dan niet op een ander moment. Als hiervan sprake is, wordt er contact met u opgenomen.
Ik zie dat er ook vestigingen zijn in Enschede en Amsterdam. Zijn die ook failliet?
De vestiging in Enschede valt wel onder het faillissement.
De vestiging in Amsterdam valt niet onder het faillissement.
Zowel de vestiging in Enschede als de vestiging in Amsterdam is, net als de hoofdvestiging in Hengelo, op dit moment gesloten.
Ik wil graag een afspraak maken voor een behandeling of controle. Kan dit nog?
Nee, op dit moment is het niet mogelijk een afspraak te maken voor behandeling of controle. Wel is het zo dat de mogelijkheid van een doorstart wordt onderzocht. Mogelijk is dat het in geval van een doorstart weer mogelijk wordt om afspraken in te plannen. Als daarvan sprake is, wordt dat via deze website gecommuniceerd.
Hoe zit het met de continuïteit van zorg?
Wij staan in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en in samenspraak wordt naar een oplossing gezocht. Zodra hierover meer bekend is, zullen wij dit mededelen via deze website en zullen wij waar nodig contact met u opnemen.
Ik heb een vooruitbetaling gedaan. Kan ik mijn geld terugkrijgen?
Helaas is het op dit moment niet mogelijk behandelingen uit te voeren. Spijtig genoeg is het ook niet mogelijk om vooruitbetaalde bedragen direct terug te betalen. Dit komt door het stelsel van de Faillissementswet. Wel kunt u uw vordering indienen bij de curator. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar [email protected]. Het verzoek is om onderliggende stukken (zoals een betaalbewijs en een bevestiging van de afspraak) mee te sturen. Of uw vordering uiteindelijk kan worden terugbetaald, is onzeker. Dit zal pas na verloop van tijd duidelijk worden.
Ik heb een klacht over een eerder uitgevoerde behandeling. Waar kan ik terecht?
Eventuele klachten die een financiële achtergrond hebben kunt u melden bij de curator. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar [email protected].
Als u een klacht hebt die ziet op de medische behandeling als zodanig, kunt u daarvoor de route volgen zoals hier beschreven: https://www.bigregister.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/waar-moet-ik-zijn-met-een-klacht-over-een-zorgverlener.
Hoe kan ik contact opnemen met jullie?
Helaas zijn wij, om technische redenen, momenteel telefonisch niet bereikbaar. U kunt ons bereiken door een e-mail te sturen naar [email protected].
Indien u contact wenst met de curator, kunt u een e-mail sturen naar [email protected].
Wij doen ons best om uw bericht zo spoedig mogelijk te beantwoorden.